Wednesday, 28 December 2011

Macam mana nak perbaiki iman kita?





Sharing is caring right? ;)





Thank you to who ever did this! :)


******
Topik selingan. Semalam ada topik tentang tekanan jiwa - punca dan cara mengatasinya dalam radio IKIM.fm. Peratus orang yang mengalami tekanan jiwa semakin tinggi setiap tahun (sorry.. tak ingat berapa peratus?)

Nak kongsi apa yang ingat. Hehe...



Cara mengubat tekanan jiwa:

1. Ingat Allah s.w.t. selalu.
2. Perbanyakkan membaca al-Quran.
3. Berdoa banyak2 kepada Allah s.w.t.
4. Hargai kebolehan/kemampuan diri.
5. Libatkan diri dengan aktiviti sukan.
6. Sentiasa dalam keadaan berwuduk.
7. Sayang diri sendiri.


4 point kat atas adalah antara cara untuk tingkatkan iman...








Tuesday, 13 December 2011

Gerhana bulan penuh, 10 Disember 2011




Kali ni, Gerhana Bulan Penuh dapat disaksikan di Malaysia bagi 10 Disember 2011 dan keseluruhan Malaysia berpeluang melihat fasa penuh gerhana dari awal hingga akhir.

Kat seluruh dunia, kat kawasan mana yea yang boleh tengok fenomena gerhana 10 Disember hari tu?
Jom tengok gambar kat bawah...



Ok, kawasan Asia Tenggara termasuk kat kawasan yang dapat nampak fasa gerhana bulan sepenuhnya. :)
credit to F. Espenak, NASA’s GSFC http://eclipse.gsfc.nasa.gov/eclipse.html


Fasa gerhana telah bermula pukul 7.31 malam, masuk ke kawasan umbra sekitar jam 8:30 malam. Bulan akan berada pada fasa gerhana bulan penuh pada 10.05 malam hingga pukul 10.57 malam. Kemudian akan keluar daripada kawasan umbra pada jam 12.18 malam.



Ada beberapa gambar menarik yang diambil ketika cerapan di Planetarium Negara, Kuala Lumpur. Thanks to Malaysia Lunar Eclipse. :)


Klik untuk tumbesaran.

































































************
Extra info!
Copy paste daripada falak online. Hehe.... Tapi ini benar-benar fakta, bukan auta tau! 



Fakta Menarik Gerhana.


1. Tidak seperti gerhana matahari, yang hanya boleh dilihat dari kawasan tertentu sahaja di dunia,Gerhana Bulan boleh dilihat dari mana-mana sahaja di sebelah malam Bumi.

2. Gerhana Bulan Penuh boleh berlangsung selama beberapa jam, sedangkan gerhana matahari penuh berlangsung selama hanya beberapa minit sahaja di satu-satu tempat. Ini adalah kerana saiz bayang2 bumi (ketika gerhana bulan) lebih besar berbanding bayang2 bulan (ketika gerhana matahari).

3. Jika anda terlepas gerhana kali ini, anda terpaksa menunggu sehingga 10 Oktober 2014 untuk Gerhana Penuh Bulan seterusnya yang boleh dilihat dari Malaysia. Itupun anda hanya dapat lihat separuh sahaja, iaitu Bulan sudahpun TAMAT fasa gerhana sepenuhnya ketika ia terbit di waktu Maghrib (di Kuala Lumpur). Gerhana Penuh seterusnya ialah 4 April 2015 dan itupun anda dapat lihat separuh sahaja, iaitu Bulan sedang memasuki fasa gerhana penuh ketika ia terbit.

4. Gerhana Bulan boleh berlaku sehingga 3 kali setahun (maksimum). Namun, adakalanya tidak ada langsung gerhana bulan berlaku dalam jangkamasa setahun. Percaya atau tidak, gerhana matahari berlaku lebih kerap, iaitu 2-5 kali setahun namun kawasan yang dapat lihat gerhana matahari penuh itu sikit sahaja (beberapa kilometer lebar sahaja), manakala gerhana bulan boleh dilihat 1/2 daripada kawasan permukaan bumi!

5. Semua orang tahu, Bulan akan menjadi warna kemerah-merahan apabila ia memasuki ke dalam kawasan bayang-bayang umbra bumi. Namun, kadangkala pada kawasan sempadan berwarna merah itu, warna permukaan bulan akan kelihatan seperti kebiru-biruan dan turquoise (biru kehijauan)! Ini adalah disebabkan cahaya itu sedang melalui lapisan ozon bumi (yang mana lapisan ini menyerap warna merah, dan membenarkan warna biru melepasinya).

Bilakah ketika hendak melihat warna tersebut? Cuba tinjau-tinjau beberapa minit sebelum fasa gerhana penuh bermula, dan juga beberapa minit selepas fasa gerhana penuh tamat.

Foto oleh Eva Seidenfaden di Trier, Germany (4 Mac 2007).


6. Jika di Bumi kita akan mengalami gerhana bulan, berlawanan pula kisahnya jika kita berada di Bulan ketika itu. Di Bulan, kita akan mengalami gerhana matahari pula!

Lebih menarik ialah cahaya matahari tidak akan hilang sepenuhnya. Ia akan diserakkan oleh lapisan atmosfera bumi dan kelihatan kemerah-merahan. Bumi akan kelihatan seperti satu bulatan hitam dikelilingi oleh cahaya merah, yang menandakan waktu fajar dan senja di seluruh dunia!

Cahaya merah senja dan fajar itulah yang akan jatuh ke permukaan bulan, dan menjadikannya kemerah-merahan.


 Gerhana matahari yang dilihat DARI bulan. Credit and copyright: Hana Gartstein.






Saturday, 10 December 2011

Amalan waktu gerhana bulan?






Bulan 1 hari sebelum gerhana, 9 Dec 2011. Credit to Malaysia Lunar Eclipse.


Jom imbas kembali takwim falak bagi bulan November, 2011. Kalau nak tengok takwim falak penuh, boleh rujuk blog cerapan individu, Kembara Falak (<---klik di sebelah).



25 November 2011 (29 Zulhijjah1432H)(Jumaat) - Bulan Baru – Rukyah Hilal

25 November 2011 – Gerhana matahari Separa. This partial eclipse will only be visible over
Antarctica and parts of South Africa and Tasmania.
10 Disember 2011 – Bulan Penuh
10 Disember 2011 – Gerhana Penuh Bulan. The eclipse will be visible throughout most of Europe, eastern Africa, Asia, Australia, the Pacific Ocean, and the North America.
13, 14 Disember 2011 - Geminids Meteor Shower. Considered by many to be the best meteor shower in the heavens, the Geminids are known for producing up to 60 multicolored meteors per hour at their peak. The peak of the shower usually occurs around December 13 & 14, although some meteors should be visible from December 6 - 19. The radiant point for this shower will be in the constellation Gemini. Best viewing is usually to the east after midnight.
21 Disember 2011 - The Winter Solstice occurs in the northern hemisphere at 05:30 UT. The Sun is at its lowest point in the sky and it will be the shortest day of the year. This is also the first day of winter.


Esok malam (10 Disember 2011) mulai pukul 7.34 waktu Malaysia, gerhana bulan bakal berlaku. Bagi orang Islam, ada amalan mengikut sunnah Nabi Muhammad s.a.w. ketika berlaku gerhana bulan. Jom baca.. (info copy paste directly from blog Planetarium Terengganu)



Amalan Waktu Gerhana




إِنَّ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ لاَ يَخْسِفَانِ لِمَوْتِ أَحَدٍ وَلاَ لِحَيَاتِهِ وَلَكِنَّهُمَا آيَتَانِ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ فَإِذَا رَأَيْتُمُوهَا فَصَلُّوا

Maksudnya:
Sesungguhnya matahari dan bulan tidak mengalami gerhana kerana kematian seseorang dan tidak pula kerana kehidupannya (kelahirannya). Tetapi, kedua-duanya adalah dua tanda antara tanda-tanda (kebesaran) ALLAH. Apabila kamu semua melihat kedua-duanya (mengalami gerhana) maka dirikanlah solat.
( Riwayat al-Bukhari )


ULASAN HADIS:

Gerhana bulan adalah apabila bumi melindungi bulan dari cahaya matahari sehingga menyebabkan bulan kelihatan gelap. Gerhana matahari pula adalah apabila bulan melindungi bumi dari matahari sehingga bumi menjadi gelap seketika kerana tidak menerima cahaya dari matahari. Namun kejadian gerhana ini hanyalah merupakan di antara tanda-tanda kebesaran ALLAH yang mentadbir seluruh alam. Apabila terjadi gerhana bulan mahupun matahari maka disunnahkan bagi kita untuk mengerjakan solat Solat Sunat Gerhana Bulan (Kusuf) dan Gerhana Matahari (Khusuf).


Menerusi sekian banyak hadis berkaitan gerhana, terdapat beberapa perkara sunat yang dianjurkan supaya dilakukan semasa kejadian gerhana. Di antaranya ialah:

Solat dan berdoa. Rasulullah SAW bersabda: “Apabila kamu melihat kedua-duanya (gerhana matahari dan bulan), maka dirikanlah solat dan berdoalah sehingga dihapuskan apa yang kamu hadapi”.

Berzikir dan beristighfar. Abu Musa berkata: “Telah berlaku gerhana matahari. Maka Rasulullah SAW berdiri dalam keadaan cemas kerana bimbang akan berlaku Kiamat. Lalu Baginda SAW tergesa-gesa pergi ke masjid dan solat dengan berdiri yang terlalu panjang serta rukuk dan sujud yang panjang, yang tidak pernah aku lihat Baginda SAW melakukan seperti itu. Berlindung daripada azab kubur. Diriwayatkan oleh Aisyah ra: “Setelah Nabi SAW selesai menyampaikan khutbah gerhana matahari, maka Baginda SAW memerintahkan para sahabat supaya memohon perlindungan dari azab kubur.”

Bersedekah. Sabda Rasulullah SAW: “Apabila kalian melihat gerhana, maka hendaklah kalian berdoa kepada ALLAH, mengerjakan solat dan bersedekah.” Memerdekakan hamba. Asma’ ra berkata: “Sesungguhnya Nabi SAW menyuruh memerdekakan hamba ketika berlaku gerhana matahari. “Dalam satu riwayat: “Gerhana bulan.”

Inilah sunnah Baginda SAW ketika berlakunya peristiwa gerhana bulan atau matahari...




Friday, 18 November 2011

Berapa besarkah dunia yang kita diami?














Jika dibandingkan dengan alam semesta, kita adalah hampir 'tiada'.






Wednesday, 9 November 2011

'Tegap'kan minda?






Ikut cara macam ni. Boleh?



We'll see....


Carta cara untuk belajar secara bijak. Hmm... Saya dah dijangkiti sifat kemalasan tak terlampau. cuma berpanjangan. Hehehe. Bangun bertindak!




Oh, now I shall go back to the start. 




Monday, 31 October 2011

Cinta tanpa noda.






Cinta fitrah yang dipelihara kesuciannya akan berbuah barakah. Barakah itu mungkin di dunia, mungkin juga di akhirat. Lebih indah jika barakah itu ada pada kedua-duanya sekali, di dunia dan di akhirat.


Orang yang mempersiapkan diri dengan peribadi muslim insyaAllah akan dianugerahkan bait al-Muslim (rumah tangga Muslim). Orang yang berusaha menjadi soleh, insyaAllah akan dimudahkan Allah mendapat orang yang solehah.


Cinta yang barakah akan terus bersemarak indah dalam ikatan nikah. Ia melengkapkan separuh agama. Namun, andai tiada jodoh di dunia, cinta fitrah yang terpelihara akan terus mendapat barakah dengan meneguk lazatnya "reda" pada ketentuanNya.


Perkahwinan bukanlah matlamat cinta. Ia cuma alat untuk lebih mudah mendapat cintaNya. Sama ada cinta fitrah itu dianugerahkan perkahwinan atau tidak, ia tidak dapat menghalang seseorang untuk mendapatkan cinta Allah. Dialah sebenar-benarnya hakikat cinta.


Hiasi cinta fitrah dengan istighfar dan mujahadah, cinta fitrah akan tetap fitrah...



.
.
.
.
Daripada al-Aghar bin Yasar al-Muzani r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Wahai sekalian manusia, minta ampunlah (istighfar) kepada Allah s.w.t. Sesungguhnya aku meminta ampun dan bertaubat kepada Allah 100 kali setiap hari." (Riwayat Muslim)


Daripada Abu Hurairah r.a., dia berkata, aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Demi Allah, sesungguhnya aku beristighfar dan bertaubat kepada Allah dalam satu hari lebih daripada 70 kali." (Riwayat al-Bukhari)









Aku memohon ampun kepada Allah yang Maha Agung,
yang tiada Tuhan melainkan Dia,
yang Hidup dan terus-menerus ada,
aku bertaubat kepadaNya.







Rujukan: Solusi #36.












Sunday, 30 October 2011

When I am alone













The soul that sees beauty may sometimes walk alone.
 - Johann Wolfgang von Goethe









Tuesday, 18 October 2011

:)



Entri sebelum tidur.



Budak comel nie muncul lagi..



"Cukuplah Allah bagiku; tidak ada tuhan  selainNya. Hanya kepadaNya aku bertawakal, dan Dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arsy (singgahsana) yang agung"
(At-Taubah, 9: 129) 




Tahniah kepada kawan-kawan yang konvo tahun nie... :) Kepada yang belum dapat konvo lagi, semoga berjaya sempurnakan bacelor/master/phd, insyaAllah.


Menuntut ilmu, jalannya berliku.




p.s: Allah kan ada...

p.s.i. love you. *eh?






Saturday, 15 October 2011

A lifetime class?









'ISLAM' is a 'School'
'DUNIA' is a 'Class'
'WE' are 'Student'
'QURAN' is 'Syllabus'
'SOLAT' is 'Practical'
'MUHAMMAD' (s.a.w) is 'teacher'
'ALLAH' is 'Examiner'
'Qiamat' is date of 'Result'
'Jannah' is the best 'reward'.




Copied from facebook iluvislam.com



p/s: berlatih senyumm banyak2 depan cermin... untuk hari esok. :))






Thursday, 6 October 2011

Dear diary. *Tetiba










Dear diary.

Ke hadapan blog yang dirindui. Eh, eh..
Mari berjiwang sebentar.

*******


Rasa macam nak buat entri komposer hari nie. Hehhe...

Lagu favorite saya masa zaman kanak-kanak riang. Lagu lama tapi ceria!





Kasih  bila  air  mata
Jatuh  berderai  membasah  pipi
Katakanlah  padaku
Sebelum  mengering
ku  hapus  lukamu
Kasih  janganlah  bersedih
Bila  impian  tak  seindah  kenyataan
Cinta  tak  kan  terwujud
Dengan  air  mata
Tanpa  pengorbanan
dan  biarlah  cinta kasih kita
Bersemi  sepanjang  hari
Secerah  matahari  yang  bersinar
Hidup  pun  akan  terasa  lebih  hidup




Ok, dah. Rehat-rehat jap........

:)



p/s: Oh, joging. Mesti buat hari ni.

Tuesday, 4 October 2011

Orang Tersayang...





Entri di malam hari.
Suka tengok bulan pada waktu malam.... 




Siapakah orang yang Allah cintai?



  • Orang yang bertaqwa. 
Allah berfirman yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah menyukai orang yang bertaqwa." (Surah al-Taubah, 9: 4)

  • Orang yang cepat-cepat bertaubat. 
Allah berfirman yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah menyukai orang yang bertaubat dan menyukai orang yang menyucikan diri." (Surah al-Baqarah, 2: 222)

  • Orang yang adil. 
Allah berfirman yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berlaku adil." (Surah al-Mumtahanah, 60: 8)

  • Orang yang bertawakal.  
Allah berfirman yang bermaksud:" Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang bertawakal kepada-Nya." (Surah Ali 'Imran, 3: 159)

  • Orang yang berbuat kebaikan.  
Allah berfirman yang bermaksud: "Dan berbuat baiklah, kerana sesungguhnya Allah menyukai orang yang berbuat baik." (Surah al-Baqarah, 2: 195)

  • Orang yang berjuang pada jalan Allah. 
Allah berfirman yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang pada jalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh." (Surah al-Saff 61: 4)






Katakanlah (Muhammad), "Jika kamu mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah mencintaimu dan mengampuni dosa-dosamu." Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang. 
(Surah Ali - 'Imran, 3: 31) 






Sumber: Solusi Isu #23




p.s: TV Al-Hijrah ada diselitkan (macam iklan) dengan pengetahuan sunnah Rasulullah s.a.w... Sebenarnya, banyak yang kita tak tau rupa-rupanya itulah sunnah Nabi s.a.w.. 








Saturday, 1 October 2011

Can We Travel Through Time? IV.





The Big Questions: Physics.
Question: Can We Travel Through Time? 
Catatan lepas - I, II, III.........



Ada satu idea yang lebih menarik tentang pengembaraan melalui masa -  'wormhole time machine' dicadangkan dan digambarkan oleh Kip Thorne, ahli astrofizik dari Amerika.





Ke dalam Lubang Cacing



Lubang cacing atau wormhole... Bagi yang minat cerita fiksyen sains, pasti pernah dengar tentang wormhole. Ironiknya, idea tentang kaedah pengembaraan masa melalui lubang cacing alam semesta sememangnya hasil daripada inspirasi cerita fiksyen sains, walaupun para penyelidik telah membuat kajian tak terkira jam lamanya.





Just a postulation... a time travel through a wormhole. 






Apabila ahli kosmologi bernama Carl Sagan menulis novel Contact, dia ingin mencari cara munasabah untuk menghantar heroinnya ke Vega, satu bintang sejauh 26 tahun cahaya. Sagan pun tanya pendapat Thorne, dan Thorne mencari penyelesaiannya. Dia telah menjumpai penyelesaian tersebut dalam satu artikel yang telah ditulis oleh Einstein dan Nathan Rosen pada 1935. 







A'ah... Nie memang artikel daripada Einstein dan pelajar-pelajar beliau pada 1935.
Tapi takde kaitan dengan wormhole. Hihi....




Mereka telah menyelesaikan masalah tentang lubang hitam, iaitu saki-baki bintang-bintang yang telah runtuh di bawah graviti masing-masing. Pada teras lubang hitam tersebut, terdapat suatu ketunggalan (baca: ketumpatan infiniti), suatu gangguan dalam waktu dan angkasa lepas. Einstein dan Rosen telah berimaginasi tentang teras tengah lubang hitam yang bersambung dengan bahagian ruang angkasa-masa yang lain. Situasi ini dinamakan jambatan Einstein-Rosen. Tidak lama kemudian, Thorne telah menyedari bahawa mungkin inilah jawapan yang Sagan perlukan.






Abstrak artikel tentang jambatan Einstein-Rosen.... 


Andaikan... anda merupakan seorang jurutera keretapi yang sedang mencuba untuk meletakkan landasan ke sisi bukit yang bertentangan. Anda boleh meletakkannya berterusan ke atas bukit dan turun sampai ke tempat tersebut. Tapi, kalau ada terowong melalui bukit itu, laluan akan menjadi lebih mudah dan lebih cepat.


 Ini adalah kerana masa dan ruang angkasa sangat berkait rapat dalam relativiti (ahli-ahli fizik meletakkan masa dan ruang bersama-sama dan memperkatakan fabrik alam semesta sebagai 'waktu angkasa lepas'), anda mungkin boleh melakukannya kepada masa sepertimana jurutera-jurutera keretapi telah buat untuk ruang: anda mungkin mampu untuk membina satu jalan pintas. 






p/s: semakin medalami ilmu, semakin sedar bahawa makhluk tiada kuasa, Tuhan Maha Kuasa....





Tuesday, 27 September 2011

Pemangkin Takut Air





Saya nak cari pemangkin yang takut air nak buat tindak balas kimia. Nama bahasa inggerisnya, hydrophobic catalyst. Tak tau nak pilih mana satu pemangkin yang sesuai.







Saya takut air... Wuwuwuu

Adakah orang ini?









Atau ikan (member dia) ini?











Bunga teratai?










atau kambing?





Argh.... Confuse....






Sunday, 25 September 2011

Aktiviti hari Ahad?



Teringin nak berbasikal semula....


Assalamualaikum..


Sebenarnya baru hari ni (selasa, pagi) taip entri ni. Hari ahad, belajar masak:


  • sup bebola ikan tenggiri yang kaya dengan kentang (sebab ayah suka kentang). Bebola homemade, warna hijau oleh daun sup. Sepatutnya guna tepung ubi tapi xde, jadi ganti dengan tepung gandum dan tepung jagung. :p

  • ikan bawal tiga rasa. Nenas takde, ganti dengan mempelam muda...


Tak seperti gambar di atas, pagi ahad di rumah, hujan... 




p/s: beriadah sambil hirup udara di awal pagi sangat menyegarkan!





Wednesday, 21 September 2011

Six Years with Charming Nina.



I will miss u Nina, Nina's papa and mama.

This will be the last video of Nina that her papa, Geof uploaded to YouTube.




I gonna miss her video.... :')

Tuesday, 20 September 2011

Hujan di tengah pagi.





Alhamdulillah, semalam dapat tidur awal. Jarang lelap seawal pukul 9 malam.
Rasa segar bila bangun semula daripada tidur.



Sekarang pukul 4.35 pagi. Hujan lebat...
Saya suka dengar bunyi hujan.. Sangat menenangkan.
...suka suasana hujan tu sendiri. :)









I don't know why
I feel good
It's automatic...







Sunday, 18 September 2011

Can We Travel Through Time? (III - Return to the Past)






Gelung dalam dimensi masa.








Sambungan dari Can We Travel Through Time? (II) daripada buku - The Big Questions: Physics








Kembali ke Masa Lalu





"It's possible in these worlds to travel into any region of the past, present and future, and back again, exactly it is possible in other worlds to travel to distant parts of space."
Kurt  Gödel, 1949













Gelung dalam masa tidak wujud secara semulajadi kerana pergerakan pelbagai galaksi yang menunjukkan bahawa alam semesta ini tidak berputar/berpusing. Kalau nak cipta mesin masa yang berguna, gelung dalam masa perlulah dibina terlebih dahulu (macam ilustrasi kat atas sekali dalam entri ini).


Ada idea?



Ya. Ada beberapa idea telah diilhamkan dan ada yang diusahakan untuk menyempurnakan penciptaan gegelung tu. Usaha pertama telah dilakukan dalam tahun 1976, apabila Frank Tipler dari Tulane University di New Orleands, Lousiana menghasilkan cetakan biru untuk sebuah mesin masa. Tipler menunjukkan bahawa silinder yang terlampau besar, berputar dengan laju dan mempunyai kepanjangan infiniti mampu membengkokkan fabrik alam semesta untuk membentuk  satu gelung dalam dimensi masa.



H.G. Wells pernah mengatakan dalam novel The Time Machine:





"If you can handle ideas such as infinitely long rotating cylinders the size of galaxies,wormholes held open with exotic forms of negative energy, and having to choose between never having been born or losing you free will, then you might just be able to handle the science of time travel."

Ok. Translate ke bahasa melayu bagi senang faham:


"Jika anda boleh menerima idea seperti silinder yang bersaiz sebesar galaksi, panjang yang tak berkesudahan, lubang-lubang antara ruang angkasa dengan tenaga negatif yang luar biasa, dan mempunyai pilihan untuk tidak dilahirkan atau hilang kebebasan memilih, maka anda mampu menerima sains pengembaraan masa."






Nanti dulu. Kita boleh baca tetapi jangan mudah percaya selagi tak jumpa kata putus. 


Jom kembali semula pada idea Tipler. Wells tak dapat bayangkan idea tersebut menjadi realiti:  

Pengembara Masa beliau membina sebuah mesin masa yang memenuhi ruang rumahnya. Macam mana pula dengan silinder mempunyai panjang infiniti, bersaiz terlampau besar, yang tak muat pun dalam mana-mana kilang? 

Terdapat pilihan lain: guna mesin masa dalam keadaan yang telah wujud secara semulajadi
Dalam tahun 1991, ahli astrofizik dari Princeton, J. Richard Gott menjelaskan bahawa alam semesta ini terdapat bahan yang mampu bertindak sebagai bahan asas untuk sebuah mesin masa. 

Bahan tersebut ialah rentetan kosmik iaitu tali yang berketumpatan super.






Simulasi rangkaian tali kosmik. Googled.




Berdasarkan beberapa teori  tentang bagaimana alam semesta itu terbentuk, rangkaian tali kosmik mungkin terjadi pada saat terawal kejadian alam, dan masih berlegar sekitar alam semesta sekarang. Ia pada dasarnya merupakan 'kecacatan' dalam ruang angkasa, sesuatu seperti tisu parut yang telah terbentuk apabila alam semesta melalui tempoh perubahan yang pantas. Tali kosmik digambarkan sesuatu yang menggerunkan; walaupun lebarnya adalah kurang daripada diameter nukleus atom, ia mampu memanjang dan melintasi alam semesta.


Ketumpatan yang ekstrim bagi setiap tali kosmik membengkokkan ruang-masa dalam cara yang membolehkan anda mencipta satu gelung dalam masa (a loop in time) dengan meletakkan fabrik ruang angkasa-masa side-by-side, kemudian digerakkan berjauhan antara satu sama lain secara pantas. Jika anda mengembara dalam gelung sekitar rentetan kosmik ini, setiap kali anda kembali semula ke tempat permulaan, anda akan dapati  diri anda berada di peristiwa yang telah anda lalui.


Gott membandingkannya pula dengan lukisan Escher. Seperti perspektif membengkok oleh Escher untuk mencipta kesan geometri yang mustahil, tali-tali kosmik membengkokkan geometri ruang angkasa-masa sekeliling tali-tali tersebut agar tidak lagi mematuhi peraturan - peraturan alam yang biasa.





Laluan pintas melalui lubang cacing. Eh, wormhole tu lubang cacing kan?



Kesan yang sama juga dapat dicapai dengan menembak partikel-partikel bertenaga super ke arah satu sama lain supaya partikel-partikel tersebut tersasar oleh jarak yang sangat kecil. Tenaga partikel-partikel itu akan membengkokkan ruang-masa sekeliling setiap partikel, dan apabila lengkungan ruang angkasa-masa bertemu, satu gelung dalam masa akan mampu terjadi. 


Tapi ini bukan satu gelung yang anda boleh masuk dan berjalan-jalan...;)





p/s: warning>>>>>ayat skema.



Saturday, 17 September 2011

Sabtu Malaysia?

Sabtu di rumah.


Baru lepas membaca entri tentang Nasi Lemak 2.0 daripada seorang kawan (berbangsa baba/cina & beragama kristian). Antara pendapatnya adalah tentang racism, azan, pengalaman bermalam di rumah kawan kitorang (melayu) dan patriotism yang ada dalam dirinya.



Saya menghormati pendapat dan cara penulisannya yang teliti. He's so precious. Saya berdoa agar dia mendapat cahaya petujuk dan hidayah dari Tuhan yang Maha Esa kerana hanya Dia lah yang Maha Kuasa, makhluk tiada kuasa.



Hmm.. Kita sebagai manusia tak sepatutnya mengkritik kaum lain, tetapi:

  • berkongsi nilai-nilai murni yang ada dalam setiap kaum (yang baik dijadikan tauladan.... dan yang buruk dijadikan sempadan :) ) 
  • menghormati antara satu sama lain. 


Saya tak setuju jika keunikan atau identiti sesuatu kaum dihapuskan terus. I believe that everybody is unique.
Tuhan menjadikan manusia pelbagai bangsa agar berkenalan antara satu sama lain.


Laungan Azan.

Pendapat peribadi:   Bagi orang yang tak memahami maksud kata-kata azan, apa yang didengari hanyalah suara lunak/sumbang, bising atau mengganggu konsentrasi aktiviti je....
Tetapi bagi yang betul-betul mengetahui dan menghayati maksud azan, pasti ada getaran dan ketenangan yang dirasai dalam hati. Mungkin itulah hidayah....

Dalam Islam, melaungkan azan adalah sunat muakad (iaitu sunat yang sangat digalakkan) untuk semua solat fardhu.


Itu sahaja coretan dalam entri ini.


******


Nak kongsi video Made by Malaysians oleh Matluthfi. ;)





Friday, 16 September 2011

Giveaway Duit Raya dari Jepun :)


Nak join GA dari member, アヌム ちゃん



Harap-harap sempat lagi... ;)



Wednesday, 7 September 2011

Wah.. Penat. Apa kata-kata semangat?





Eh, comel kan budak pompuan atas nie terbaring kepenatan? ;)


Penat. 





Oh, ya.. Sebelum terlupa...
Nak kongsi sesuatu yang menarik untuk dijadikan kata-kata semangat bermula pada waktu pagi. 











Morning Motivation





When I woke up this morning lying in bed, 

I  was  asking  myself, 

What are some of the secrets of success in life? 

I found the answer right there, in my very room. 















AND NOT TO FORGET,
THE CARPET SAID...
KNEEL DOWN
 AND PRAY. 







Carry a
 Heart that Never Hates.

















Carry a smile that never fades.   
Carry a tongue that never hurts.  
Carry a touch that never hurts. 





















Back to School?









'Err... Back to the Future?'


Merepek di waktu pagi.



Check email. Eh, eh. Supervisor email motivasi pada waktu pagilah.
Jarang dapat nie.
Alhamdulillah...



Bukak email tu, baca-baca. Oh, sedihnya. Hidup saya tak sebaik ini.


I'm starting from zero now.
Tak mengapa. Jangan pernah berputus asa dengan hidup. Tak mau sedih-sedih.
Mulakan hari ini dengan senyuman.
Jia you!!! (suka perkataan ni.. ;))


Aktitivi sekarang: sedang tunggu download file tesis seseorang untuk complete. Kakak nie mintak tolong betulkan format tesisnya. Yang lain ok saja, cuma part references yang rumit sikit sebab tak tau tu jurnal ke dari buku ke, atau konferens?



..........................................




Esok atau lusa mungkin mendaftar kembali di Sekolah Pengajian Siswazah sebagai pelajar PhD. Tapi kena tunggu surat senat master keluar iaitu ESOK. Harap-harap esok dapat pagi-pagi lagi. Aminnnnn....


Saya memilih untuk belajar di universiti tempatan dan universiti yang sama. Sebab:


  • Antara universiti yang ada sumber penyelidikan terbaik di Malaysia. Sila jelajah perpustakaan (terutama di bahagian koleksi tesis/jurnal di uiversiti-universiti awam untuk penjelasan lebih lanjut).

  • Sambung penyelidikan sebelum ni. Ohh... Minat? Mm.. Fikir ni. Ilmu kat dunia ni tak semua orang dapat (apatah lagi ilmu tentang akhirat) hargainya. Jadi, saya nak hargai peluang yang ada ni, agar bermanfaat untuk orang lain dan diri sendiri. 

  • Penyelia projek. Tak serik-serik? Tidak. Malah saya bersyukur pada Tuhan sebab berpeluang lagi sambung belajar bawah penyeliaan beliau.


 Di universiti mana? Susah pastilah di UPM...




Click to join UPM bloggers community..





Monday, 5 September 2011

TrES-2b: a dark exoplanet, darker than the blackest coal



Just found it! :)

Nickname: Erebus.

Check this out.....


























The distant exoplanet TrES-2b, shown here in an artist's conception, is darker than the blackest coal. This Jupiter-sized world reflects less than one percent of the light that falls on it, making it blacker than any planet or moon in our solar system. Astronomers aren't sure what vapors in the planet's superheated atmosphere cloak it so effectively.






Why is this planet so dark?





Planet TrES-2b reflects back less than one percent of the light it receives, making it darker than any known planet or moon, darker even than coal. Jupiter-sized TrES-2b orbits extremely close to a sun-like star 750 light years away, and was discovered producing slight eclipses in 2006 using the modest 10-cm telescopes of the Trans-Atlantic Exoplanet Survey (TrES). The alien world's strange darkness, however, was only uncovered recently by observations indicating its slight reflective glow by the Sun-orbiting Kepler satellite. An artist's drawing of planet is shown above, complete with unsubstantiated speculation on possible moons. Reasons for TrES-2b's darkness remain unknown and are an active topic of research.


Credit: David A. Aguilar (CfA), TrES, Kepler, NASA.






Original article ---->  Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics.




p/s: Sebenarnya berita tentang planet paling gelap ni dah release sejak 11 Ogos 2011.  
Woha!







Thursday, 25 August 2011

Ingin menjadi lebih cantik dan menarik












1. Jadikanlah Ghadhdul Bashar (menundukkan pandangan) sebagai "hiasan mata" anda, nescaya akan semakin bening dan jernih.


2. Oleskan "lipstik kejujuran" pada bibir anda, nescaya akan semakin manis.


3. Gunakanlah "pemerah pipi" anda dengan kosmetik yang terbuat dari rasa malu yang dibuat dari salon iman.


4. Pakailah "sabun istighfar" yang menghilangkan semua dosa dan kesalahan yang anda lakukan.


5. Rawatlah rambut anda dengan "selendang islami" yang akan menghilangkan kelemumur pandangan lelaki.


6. Hiasilah kedua tangan anda dengan gelang tawadhu' dan jari-jari anda dengan cincin ukhuwwah.


7. Sebaik-baiknya kalung anda adalah kalung "kesucian."


8. Bedaklah wajah anda dengan "air wudhu."



..................................



Who says you're not perfect..
Who says you're not worth it
Who says you are not beautiful, who says?

You got every right to a beautiful life...





p/s:  ambil dari simpanan artikel saya masa 1st degree. ;) 

Dah 25 Ramadhan, 1432H hari ini. Come on.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...