Saturday 30 July 2011

Persiapan Ramadhan 2011, 1432 H

Ramadhan bakal menjelma tak sampai 2 hari lagi. Saya ada terbaca sesuatu yang menarik untuk dikongsi bersama supaya kita (termasukler saya) boleh memperbaiki kekurangan diri dan mendisiplinkan diri.


Oh... disiplin. Me? Selepas zaman matrikulasi berakhir, perangai macam baru bebas dari penjara. Memang xde 'bakat' lah bab2 disiplin nie.
.....-_-"



Jadi, simpan ni untuk diri sendiri, terutamanya.

*************


Tanda-tanda awal kesolehan seseorang:


1. Solat di awal waktu.

2. Kalau mendengar nasihat, segera menerimanya.

3. Kalau bicara & bersikap, tampak rendah hati.

4. Senangnya belajar pada sesiapapun.

5. Dengan sabar menyimak lawan bicara yang awam.

6. Selalu mengambil HIKMAH dari semua peristiwa yang dialami & semua peristiwa terjadi.

7. Semangat pada kebaikan.

8. Bicaranya menyenangkan.

9. Pemaaf.

10. KESIBUKANNYA MEMPERBAIKI DIRI TIDAK TERTARIK MEMBICARAKAN APALAGI MENCARI AIB ORANG LAIN (QS11:88) 



Rasulullah mengajarkan doa "sayyidul istighfar" yang tidak tertolak bagi pemohon yang tulus,

"Ya Allah, Engkaulah Tuhanku tidak ada Tuhan selain Engkau, Engkau menciptakanku & aku adalah hambaMu, aku berusaha memnuhi tekad & janjiku untuk taat padaMu semampuku, aku berlindung padaMu dari keburukan perbuatanku, aku mengaku semua nikmatMu, aku juga mengakui banyak dosaku, maka AMPUNILAH aku, kerana sesungguhnya tidak ada yang dapat mengampuni dosa-dosaku selain Engkau"




sumber: Ustaz Muhammad Arifin Ilham

2 comments:

anumuchan said...

Salam ramadhan dan selamat berpuasa :) Baru sempat nak wish dekat sini^^

meyda said...

W'salam... selamat berpuase di japan. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...