Monday 31 October 2011

Cinta tanpa noda.






Cinta fitrah yang dipelihara kesuciannya akan berbuah barakah. Barakah itu mungkin di dunia, mungkin juga di akhirat. Lebih indah jika barakah itu ada pada kedua-duanya sekali, di dunia dan di akhirat.


Orang yang mempersiapkan diri dengan peribadi muslim insyaAllah akan dianugerahkan bait al-Muslim (rumah tangga Muslim). Orang yang berusaha menjadi soleh, insyaAllah akan dimudahkan Allah mendapat orang yang solehah.


Cinta yang barakah akan terus bersemarak indah dalam ikatan nikah. Ia melengkapkan separuh agama. Namun, andai tiada jodoh di dunia, cinta fitrah yang terpelihara akan terus mendapat barakah dengan meneguk lazatnya "reda" pada ketentuanNya.


Perkahwinan bukanlah matlamat cinta. Ia cuma alat untuk lebih mudah mendapat cintaNya. Sama ada cinta fitrah itu dianugerahkan perkahwinan atau tidak, ia tidak dapat menghalang seseorang untuk mendapatkan cinta Allah. Dialah sebenar-benarnya hakikat cinta.


Hiasi cinta fitrah dengan istighfar dan mujahadah, cinta fitrah akan tetap fitrah...



.
.
.
.
Daripada al-Aghar bin Yasar al-Muzani r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Wahai sekalian manusia, minta ampunlah (istighfar) kepada Allah s.w.t. Sesungguhnya aku meminta ampun dan bertaubat kepada Allah 100 kali setiap hari." (Riwayat Muslim)


Daripada Abu Hurairah r.a., dia berkata, aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Demi Allah, sesungguhnya aku beristighfar dan bertaubat kepada Allah dalam satu hari lebih daripada 70 kali." (Riwayat al-Bukhari)









Aku memohon ampun kepada Allah yang Maha Agung,
yang tiada Tuhan melainkan Dia,
yang Hidup dan terus-menerus ada,
aku bertaubat kepadaNya.







Rujukan: Solusi #36.












No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...